zondag 27 mei 2012

Een Polle Pol en Brandnetelsoep

Altijd leuk als je weer voor het eerst na de winter je keukengerei gaat gebruiken in het tuinhuisje. Vorig jaar moest ik eerst nog alles ontdoen van muizenpoep en pies en de kastjes letterlijk uitmesten. Daarna heb ik alles in blik, pot en plastic dozen opgeslagen. Dat scheelde me dit jaar een hoop schoonmaakwerk.

Het enige wat nu steeds terugkeert zijn beschimmelde pollepels. Ik vergeet ze gewoonweg mee naar huis te nemen zodra het echt herfst wordt. Toen bedacht ik me dat het wel leuk is om daar landart van te maken. Zodoende plaats ik de beschimmelde pollepels nu in een klein heuveltje naast de badkuip-vijver. De Polle Pol Heuvel.


Gisteren heb ik wat brandneteltoppen (Urtica) geoogst, met handschoenen aan tegen de brand, voor een brandnetelsoep. Nu ben ik best eigenwijs en wil altijd mijn eigen voedsel creëren, dat deed ik nu ook. Met het gevolg dat er wel eens wat fout gaat. Ach wat is fout, de soep was ietwat flauw, ik had er natuurlijk bouillon in moeten doen. Toch was de soep best lekker.


Ingrediënten:
  • brandneteltoppen
  • soepgroenten
  • 1 doosje champignons
  • 3 stengels bleekselderij
  • 3 stengels bosui
  • 2 tenen knoflook
  • peper, zout 
  • een eetlepel zure room of paturain
  • bouillon naar keuze

Zet een pan water op met bouillon, was de brandneteltoppen en doe ze erbij in de pan. In heet water wassen is het best, dan gaat de "brand" eruit. Op mijn tuin heb ik alleen koud water, dus heb vorken gebruikt om ze te wassen en in de pan te doen. Laat het 2 minuten koken en haal de brandneteltoppen er weer uit. Haal de harde stengels zoveel mogelijk weg en snij de brandneteltoppen fijn. Doe ze terug in de pan.
Doe soepgroenten uit een pakje erbij, of verse uit je moestuin, ik heb alleen onkruid dus ik haal ze bij de supermarkt. De bleekselderij snijd je in plakes en doe je erbij.
De teentjes knoflook snijd je fijn, evenals de bosui, en de champignons. Dit doe je in verhitte olie in de koekenpan, samen met iets peper en zout. Even opbakken en bij de soep doen.
Ik was erg lui door de hitte dus het bakken in de koekenpan heb ik achterwege gelaten en denk dat ik hier de fout in ben gegaan. Juist het bakken in peper en zout geeft wat pit aan de laffe smaak van champignons en de soep. De bouillon geeft ook wat extra pit natuurlijk, deze had ik niet klaarstaan in mijn tuinhuisje.

Je kan de soep pureren, maar ik vond de struktuur van de fijngesneden brandnetelblaadjes erg leuk aanvoelen op de tong.
Bij het opdienen van de soep is het misschien lekker om er een eetlepel zure room of paturain aan toe te voegen. Ik vond de paturain een wat weeïge smaak geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten