zondag 27 mei 2012

Thee van Kleefkruid

Op de een of andere manier komen er allerlei spontane kruiden in mijn tuin die blijkbaar weten dat ik ze nodig heb: met warm weer houd ik namelijk veel vocht vast, ERG veel.

Vandaag stond er dan ook kleefkruidthee (Galium Aparine) op het menu. Het plukken is een leuke bezigheid, een bakje of zakjes is niet nodig, het spul blijft gewoon aan je kleven.

Mijn tuintje staat onder de rook van Hoogovens, de uitlaatgassen van de Velsertunnel, de kerosine van Schiphol en de diesel van de schepen op het Noordzee-kanaal. Een vrij ongezond mengsel, over de zwerfkatten maar niet te spreken. Durf ik nog wel verder? Ja, tuurlijk!
Goed wassen dus.

Het kleefkruid heb ik daarna 5 minuten gekookt en in een theepot gedaan. Ik vond nog citroenmelisse (melissa officinalis), volgens mij niet echt bestemd voor thee, meer voor soep. Maar wat maakt mij dat nu uit, thee of soep, het is mij om het even. Ik heb de citroenmelisse natuurlijk ook eerst goed gewassen en bij de kleefkruidthee gedaan.

Ik vond het best lekker, heb 4 kopjes thee gedronken.

2 opmerkingen:

  1. Jammie!
    Ik houd heel veel van koken en van de natuur. Daarom heb ik dit recept opgezocht. Ik ga het meteen uitproberen. Mijn ouders willen namelijk van al dat onkruid in de tuin af (dus maak ik er maar wat lekkers van :)).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarschijnlijk woon je in Velsen noord waar ik mijn jeugd doorgebracht heb.Nu woon ik al 50 jaar in een natuurpark in Kroatiƫ schone lucht genoeg.Ik heb ook vaak kleefkruid in de tuin en wist niet dat je daar thee van kon zetten Ik heb veel meldde in mijn kruidentuintje ik droog de blaadjes ook voor de thee.Groeten uit Plitvice meren

    BeantwoordenVerwijderen